söndag 13 mars 2011

ÖBKHL Magdalena Eriksson

Detta konstverk heter Rosenknopp av Magdalena Eriksson.

Jag valde denna tavla för att jag förstod vad bilden föreställde och för att den var den enda tavlan som inte såg ut att vara ritad av en tre-åring. Jag gillar fotografisk konst så jag var helt säker på att jag skulle vara tvungen att ta en annan bild. Min vän sa att vi skulle gå ner i källaren och där hittade jag denna tavla. 
När jag ser på den känner jag igen mig, att man har en knopp inuti sig men som inte får eller vågar blomma. Enligt mig föreställer tavlan på människor som har något inuti sig men som av någon anledning inte kommer ut. Det kan vara en känsla man har inombords men som man inte vågar berätta, det kan vara en idé på hur en sak kanske kan förbättras, det kan vara en flicka som inombords känner sig äldre eller  tvärt om. Tavlan kan föreställa mycket men för mig föreställer den två vänner som inte vågar berätta för varandra vad de känner, att de älskar varandra. Tavlans utstrålar spänning, det är spänt mellan vännerna. Syftet med denna tavla tror jag är att man ska våga berätta vad man känner, våga komma med idén man har haft inom sig så länge och det är så jag också tolkar tavlan. 
   Det här var den enda tavlan som jag fick en känsla av. Om jag och min vän inte hade gått ner till källaren så skulle jag ha vald denna tavla:



Benbitskerna av Magdalena Eriksson.
Det här är den enda tavlan som är till hälften målad fotografisk. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar